ההבדל בין סיעודי לסיעודי מורכב

ישנן מספר הגדרות תפקודיות אותן קבע המוסד לביטוח לאומי. תפקידן העיקרי של הגדרות אלו הוא להתאים את מגוון השירותים הניתנים לקשישים, אל היכולת התפקודית שלהם.

בין שירותים אלו: מסגרות דיור (דיור מוגן, דיור תומך, בתי אבות על סוגיהם השונים), העסקת עובד זר סיעודי או מטפל סיעודי מטעם חוק סיעוד, קבלת לחצני מצוקה, השתתפות בהוצאות רפואיות, טיפולים נפשיים, הוצאות על אביזרים ועוד.

מבין כלל ההגדרות (עצמאי, תשוש, תשוש נפש, סיעודי וסיעודי מורכב), ישנן שתי הגדרות אשר קרובות בשמן, אך שונות כמעט מכל נקודת מבט אחרת. במה מדובר? בהגדרות : "סיעודי", ו- "סיעודי מורכב". במאמר זה נשווה בין שתי ההגדרות, ונבחן מהן הזכויות של קשישים המוגדרים כסיעודיים או קשישים המוגדרים כסיעודיים מורכבים.

תבחינים סיעודי סיעודי מורכב
הגדרה קשיש אשר זקוק לעזרה מלאה ברוב פעולות היומיום שיפורטו בהמשך. הקשיש יכול להיות צלול ובריא בנפשו, אך מצבו עלול להיות מלווה באי שקט, בלבול וקשיי התמצאות. קשישים המוגדרים כסיעודיים, אשר נוסף לקושי שלהם לבצע את פעולות היום יום ללא סיעוד, הם זקוקים לטיפול רפואי מיוחד עקב: טיפול בדיאליזה, פצעי לחץ, מחלת סרטן המחייבת טיפול בסם, צורך בזונדה, צורך בעירוי תוך ורידי ממושך, חיבור למכשירי הנשמה, חולי איידס ועוד
אופן קביעת ההגדרה באמצעות מבחן  ADL(Activities of Daily Living), הבודק את יכולתו של הקשיש לבצע לפחות ארבע מתוך שש פעולות יום- יומיות פשוטות כמו קימה ושכיבה, הלבשה, רחצה, אכילה, שליטה על הסוגרים וניידות. כמו כן, ההגדרה מושפעת מנתוני מבחן מיני מנטל- MMSE (Mini Mental State Examination), הבוחן את היכולת המעשית והנפשית של הקשיש, ומכלים מאבחנים נוספים כמו השאלון של פייפר או המדד לדירוג אלצהיימר או דמנציה של בלסד.
טיפול בקשיש קשיש העומד בתנאי הביטוח לאומי, זכאי לגמלת סיעוד אשר לא באה לידי ביטוי בכסף (בדרך כלל), אלא בשעות עבודה של עובד זר או מטפל (בין 16 ל-18 שעות שבועיות). טיפול זה אפשרי רק בבית הקשיש. קשיש סיעודי מורכב זקוק להשגחה רפואית צמודה, ועל כן, מופנה לאשפוז במחלקה מיוחדת בבית חולים או בבית אבות.
פתרון דיור בית אבות סיעודי או דיור תומך המתאימים לקשישים סיעודיים וכוללים מגוון שירותים. קשיש סיעודי אף יכול להמשיך ולהתגורר בביתו. אשפוז במחלקות סיעודיות המתאימות לקשיש, וממוקמות בבתי חולים סיעודיים. ישנם גם בתי אבות סיעודיים הכוללים מחלקה לקשישים בעלי הגדרה "סיעודי מורכב".
שירותים והרחבות במסגרת הדיור טיפול רפואי ותרופתי לפי הצורך, לחצני אבטחה, שירותי ניקיון לחדרים, חדר שינה מאובזר, חדר שינה נוח, ליווי וטיפול פסיכולוגיים, סידורי ביטחון למקרה חירום, תזונה מאוזנת, פעילויות תרבות וחברה שונות, תרפיה, קפיטריה, חדר אוכל, לובי, שירות ניקיון ואחזקה, אספקת חשמל קבועה ומגובה, פעילויות חברתיות ותרבותיות. במסגרת מחלקות אלו, נהנים הקשישים ממגוון שירותים, בדיוק כמו בבית האבות הסיעודי. נוסף לשירותים אלו, נהנים הם מיחס ייחודי הכולל: בדיקות דם, האכלה באמצעות זונדה, החדרת אינפוזיה, טיפול בפצעי לחץ, דיאליזה, עירוי תוך ורידי וטיפולים כימותרפיים, נוכחות רופא או אחות 24 שעות ביממה.
טיפול/ השגחה רפואיים נוכחות חלקית עקב מצבו הרפואי הירוד, זקוק לנוכחות קבועה של רופא / אחות עקב סיכון רפואי מיידי.
מימון בית אבות באמצעות גמלת סיעוד או ביטוח, הון עצמי, משכנתא הפוכה הון עצמי, ביטוח או השתתפות של קופות החולים. על הקשיש לשלם כ-100 ₪ ליום או פחות (משתנה בהתאם לביטוח קופת החולים)
הערות יתכן מצב סיעודי זמני, אשר לאחריו, הקשיש יוכל לחזור לרמת תפקוד סבירה. ______

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715432

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר