טיפול בפיזיותרפיה למחלות גיל הזהב

פיזיותרפיה לטיפול במבוגרים נועדה לאחר נפילות, שחיקת מפרקים, מחלות כמו פרקינסון, אוסטאופורוזיס ודלקת מפרקים ניוונית. פיזיותרפיסטים עובדים עם מבוגרים כדי לאפשר להם לחזור לתפקוד תקין ולהקל על התסמינים השונים. הטיפול עוסק בהנחיות בנושאים כמו – הליכה נכונה, טומן בחובו תרגילי איזון, הדרכות, סיוע בניידות ותנועה, חיזוק שרירים וטכניקות נוספות.

מהם יתרונות הטיפול?

הטיפול מתמקד בשחזור, שמירה, או בשיפור פעילות הגופנית, תנועה ושיווי משקל. מחקרים רבים מראים כי שמירה על פעילות גופנית משפרת את הבריאות הכללית ורבדים נוספים כמו רווחתם של מטופלים ויחסיהם החברתיים.

נוסף לכך, הפיזיותרפיה מסייעת למטופלים לשוב לעצמאותם ולהנות מחיים בריאים כמו גם התאוששות מפציעות והפרעות במערכת העצבים המרכזית. התכנית האישית המותאמת למטופל מורכבת מתרגילים פיזיים המשפרים קואורדינציה, גמישות, סיבולת, כוח ומרחיבה את טווח התנועה.

מלבד פעילות גופנית, מטפלים משתמשים בטכניקות נוספות כמו שימוש בחום וקור להקטנת נפיחות דלקתית ושיפור זרימת הדם. טיפולים אחרים כוללים גירוי חשמלי, אשר ממזער את תחושת הכאב באמצעות הפרעה למעבר אותות במערכת העצבים. מטפלים רבים נעזרים בעיסוי רפואי לשחור מפרקים נוקשים.

פיזיותרפיה בקרב קשישים משפרת את זרימת הדם ללב ולכלי דם על ידי חיזוק תפוקת לב ,ועל ידי הפחתת לחץ דם ורמות הכולסטרול. פיזיותרפיה לקשישים מפחיתה את הסיכון לסוכרת, משפרת את יכולתו של הגוף להשתמש באינסולין בצורה יעילה, ומשפרת את השליטה ברמות סוכר בדם בחולי סוכרת . יתרונות נוספים של הפיזיותרפיה כוללים הפחתת אובדן צפיפות עצם ומזעור אובדן שריר , תוך שיפור היכולת לבצע משימות יומיומיות. פיזיותרפיה לקשישים פועלת אף לחיזוק הערכה עצמית, הפחתת דיכאון ושיפור במחזורי השינה.

פרקינסון ופיזיותרפיה

מחלת פרקינסון היא מחלה ניוונית כרונית המשפיעה באופן משמעותי על חייהם של החולים. התסמינים המוטוריים הטיפוסיים הם רעד במנוחה , נוקשות וחוסר יציבות בעמידה. אנשים בעלי מוגבלויות אינם פעילים פיזית. חולי פרקינסון ממעטים בפעילות גופנית. יתר על כן, מחסור בפעילות גופנית גורם להאצת התהליך הניווני.

מחקרים רבים בתחום הפרקינסון מצביעים על כך שפעילות גופנית סדירה מחפחיתה את הסיכון לחלות במחלה ואף עשויה להאט את קצב התקדמות המחלה. מספר גדול של מחקרים מצביע על כך שפיזיותרפיה מועילה אף יותר משימוש בתרופות ופרוצדורות כירורגיות.

חולי פרקינסון סובלים מחוסר איזון המפריע לתנועה. תרגילים לשיפור התנועה, תהליך הנשימה והרפיית השרירים מגדילים את טווח התנועה. כמו כן הטיפול עוסק בחיזוק כוח השריר. חולים רבים מתלוננים על חולשה בגפיים התחתונות. תוכנית אימוני כוח פועלת להגדלת כוח שרירים. עלייה שנצפתה בנפח שריר חשובה לשיפור כוח וניידות שרירים בקרב חולי פרקינסון. יתר על כן, אימון כוח ממזער את אובדן העצמות ומבנה השלד.

דלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית היא מחלה כרונית המלווה בכאב וגורמת לנזקים כמו נכות והדרדרות באיכות החיים. פיזיותרפיה עשוייה להקל על תסמיני המחלה ומסייעת להתמודדות המטופל עם המחלה. תהליך הטיפול כולל שימוש בחום וקור להפחתת הדלקת הכרונית, טיפול באמצעות גירוי חשמלי המקל על הכאב, הידרותרפיה, עיסויים מקומיים ופעילות גופנית.

חולשת שרירים בחולים הלוקים בדלקת מפרקים שגרונית עלולה להתרחש בעקבות מחסור בתנועה או כתוצאה מהפחתה בפעילות גופנית. שמירה על פעילות שרירים תקינה חשובה לא רק לתפקוד פיזי, אלא גם לייצוב המפרקים והמנעות מפציעות טראומטיות. מתיחות, תרגילי חיזוק , תרגילי כושר אירוביים, ופעילות יומיומיות שגרתית כל אלה הם חלק מתהליך הטיפול הפיזי. בשלבים מתקדמים  של המחלה, שחייה, הליכה או רכיבה על אופניים עשויים להועיל.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

מגוון אפשרויות תעסוקה לאחר פרישה לבני גיל הזהב כי השמיים הם הגבול

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715432

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר