סיעוד

רבים מבני גיל הזהב מאבדים את יכולותיהם הפיזיות או המנטליות ונזקקים לסיוע סיעודי. תשושי נפש, נכים וקשישים שאיבדו את עצמאותם, זכאים לקבלת סיוע מהמדינה ומימון מלא או חלקי של העזרה הסיעודית.

הקשישים ובני המשפחה לא צריכים להתמודד לבד מול הגורמים הבירוקרטים. ניתן לפנות לשרותי הרווחה במקום המגורים ולקבל סיוע בהשגת הזכויות ובהתמודדות מול הרשויות מעובד סוציאלי המכיר את התחום. בחברות סיעוד שונות מועסקים עובדים סוציאליים המסייעים בהשגת ההטבות המגיעות לקשישים מהמדינה, תמורת תשלום כמובן.

חוק סיעוד

חוק סיעוד נועד על מנת לאפשר הישארות של קשישים בקהילה, גם כאלה הסובלים ממוגבלות, נכות או ממחלות שונות כגון אלצהיימר ודמנציה. החוק מעניק לקשישים לאחר גיל הפרישה שסובלים מפגיעה חמורה בתפקוד וזקוקים להשגחה או לסיוע יומיומי גמלת סיעוד, כלומר תשלום מטעם המדינה עבור שרותי סיעוד, רווחה ומוצרים נלווים אשר מאפשרים להם להמשיך לחיות בסביבה המוכרת. חוק זה חל גם על קשישים המתגוררים בבית אבות שאינו סיעודי (קשישים המתגוררים בבית אבות סיעודי זכאים לגמלה שונה).

תנאי נוסף לקבלת גמלת הסיעוד הוא שהקשיש לא ישתכר יותר מהשכר הממוצע במשק, או פעם וחצי השכר הממוצע כאשר מדובר בזוג. אם הקשיש עובר בהכנסתו את השכר הממוצע, שווי הגמלה יירד ל- 50% משיעור הגמלה.

גמלת סיעוד לא ניתנת בנוסף לגמלות אחרות, כמו קצבת נכות של הביטוח הלאומי או גמלה לטיפול אישי. אם אדם מקבל כבר קיצבה הוא ייאלץ לוותר עליה לטובת קבלת גמלת הסיעוד.

מבחן תלות

קשיש יקבל גמלת סיעוד רק אם התפקוד העצמאי שלו לקוי והוא אינו מסוגל לבצע פעולות יומיומיות לבדו, לכן גם אם אדם סובל ממחלה קשה, אך מסוגל לתפקד באופן עצמאי למדי, הוא ככל הנראה לא ייהנה מהגמלה. מי שקובע את מידת התפקוד הוא מעריך מטעם הביטוח הלאומי, בעקבות ביקור בבית והערכת רמת התפקוד של הקשיש בהתאם למבחן תלות. בהתאם לכך ייקבע שיעור הגמלה, שמשמעותו מספר שעות הטיפול השבועיות אשר הגמלה מממנת וכן האם הגמלה קבועה או זמנית. מספר שעות הסיעוד נע בין שלוש דרגות:

  • 9.75 שעות שבועיות (100% גמלה)
  • 16 שעות שבועיות (150% גמלה)
  • 18 שעות שבועיות (175% גמלה)

שירותים הניתנים במסגרת גמלת סיעוד

גמלת הסיעוד מאפשרת מימון מלא או חלקי של מטפל סיעודי וכן מימון פעילויות קהילתיות ושרותים נוספים, אשר ניתנים גם הם בהתאם לשיעור הגמלה:

  • מימון מטפל סיעודי ישראלי או השתתפות במימון עובד זר סיעודי, שעלותו כמובן גבוהה יותר. חשוב לדעת שמטפל זר זכאי לכלל הזכויות שלהן זכאי עובד ישראלי, כגון חופשת מחלה, חופשת הבראה, יום חופש שבועי וכדומה.
  • השתתפות בפעילויות במרכזי יום לקשישים הפזורים ברחבי הארץ.
  • שרותי מכבסה
  • משדר מצוקה.
  • מוצרי ספיגה לקשישים.

כרגע גמלת הסיעוד מגיעה לידי חברות הסיעוד השונות או נותני השירותים ולא ישירות לידי הקשישים. בימים אלה עורך הביטוח הלאומי ניסוי שבמסגרתו במספר אזורים בארץ מועברת הגמלה ישירות לידי הקשישים ואלו מעבירים את הכסף לחברות הסיעוד.

חוק סיעוד ניצולי שואה

חוק זה מעניק לניצולי שואה שעות סיעוד נוספות מטעם הקרן לרווחת ניצולי השואה. שעות אלה ניתנות כסיוע חד פעמי- 50 שעות סיעוד לאחר אשפוז על מנת להתאושש או סיוע קבוע של 9 שעות שבועיות נוספות, למי שזכאי ל-150% גמלת סיעוד ומעלה מטעם הביטוח הלאומי.

הגמלה הזו ניתנת לניצולי שואה אשר הכנסתם החודשית אינה עולה על 7000 ש"ח ואשר שהו במהלך תקופת השואה בגטו, במסתור, במחנה ריכוז או במחנה כפייה או שנאלצו להסתתר או לברוח מידי הנאצים.

בנוסף להטבות שפורטו במאמר זה, קיימים חוקים להגנת הקשישים שנועדו להטיב ולהקל על הקשישים בישראל. להרחבה: חוקים להגנת הקשישים

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715432

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר