אלצהיימר

אלצהיימר היא מחלה ניוונית אשר פוגעת בתאי עצב במוח ומביאה לפגיעה ביכולות החשיבה השונות: זכרון, התמצאות, שפה, תכנון ועוד. כ-26 מליוני אנשים ברחבי העולם מאובחנים כחולים במחלה, כאשר הסיכוי לחלות עולה עם הגיל: כאחוז אחד מבני ה-65 חולים במחלה, בעוד בקרב בני ה-90 כבר חולים בה כמחצית מהאנשים.

תוחלת החיים של החולים במחלה היא לרוב 3-10 שנים מתחילתה וסיבת המוות העיקרית היא סיבוכים הנובעים מקשיים פיזיים הקשורים במחלה.

 

גורמי סיכון למחלת האלצהיימר

נראה כי המחלה נגרמת הן בשל גורמים גנטיים וביולוגיים והן בשל גורמים סביבתיים:

  • נטיה גנטית
  • גידולים במוח או פגיעה בזרימת החמצן למוח
  • חשיפה לחומרים רעילים
  • מחסור בויטמין B או בויטמינים ומינרלים אחרים
  • אלכוהוליזם

לעומת זאת פעילות מוחית מרובה במהלך החיים, פעילות גופנית ותזונה בריאה נודעות בהשפעתן על הפחתת הסיכוי לחלות באלצהיימר.

סימפטומים של מחלת האלצהיימר

המחלה מאובחנת בדרך כלל כשהיא כבר במצב מתקדם, כיוון שבשלבים הראשונים המוח מסוגל לפצות על התאים שהתנוונו באמצעות חלקים אחרים והאדם מתפקד כרגיל במרבית תחומי החיים. בשלב זה ישנה הכחשה של החולה, כלפי אחרים וכנראה גם כלפי עצמו והוא מסתיר את מצבו באופן לא מודע.

בכל זאת ניתן להבחין בשינויים קלים בהתנהגות וחשוב להיות מודעים לסימפטומים ולהפנות את האדם לאבחון אם עולה חשד לקיום המחלה. סימנים מקדימים יכולים להיות שינויים באופי כמו נטיה לרגזנות או אדישות; קושי בביצוע מטלות מורכבות, שבעבר האדם ידע לבצע, למשל סריגה, נהיגה או בישול; פגיעה בזכרון לטווח קצר, למשל שיכחת שמות חפצים או שמות אנשים, שיכחה של משימות או קושי של האדם לתאר מה עשה באותו יום.

בשלבים מאוחרים יותר הפרעות הזכרון מתרחבות ונשכחים גם ארועים מהעבר הרחוק, אוצר המלים מצטמצם בצורה משמעותית, יש קשיי התמצאות ונטיה ללכת לאיבוד גם במקום מוכר. החולים מתקשים לזהות אנשים, ואפילו את הקרובים ביותר ושוכחים לבצע מטלות יומיומיות כמו מקלחת, החלפת בגדים, נטילת תרופות ואפילו אוכל.

מבחינה גופנית חלק מהחולים לא יכולים ללכת לשירותים או להתלבש באופן עצמאי והם זקוקים להשגחה ולסיעוד. בשלבים מאוחרים חלק מהחולים סובלים מהזיות. פורטל אלצהיימר מציע מידע מורחב בנושא – לחצו כאן לאתר אלצהיימר

טיפול באלצהיימר

קיימים טיפולים שונים שמטרתם לעכב את התקדמות המחלה, וכן טיפולים שמטרתם להקל על הסימפטומים השונים. יחד עם זאת אלצהיימר נחשבת עדיין למחלה חשוכת מרפא וההתקדמות במחלה היא בלתי נמנעת. לכן חשוב שגם בני המשפחה הקרובים יעברו הדרכה מתאימה כדי שיידעו להכיר את השלבים השונים של המחלה, להתמודד עם הטיפול בחולה ועם ההשלכות הרגשיות של המחלה. להרחבה: התמודדות משפחה עם קרוב סיעודי

  • טיפול תרופתי – תרופות המעכבות את התקדמות המחלה בעיקר מבחינת הירידה בזכרון וכן תרופות לדיכוי הפרעות התנהגות ותרופות אנטי פסיכוטיות לטיפול במצבי חוסר- שקט. לעתים ניתנות תרופות להפרעות רגשיות כמו דכאון, חרדה, פרנויה ועוד.
  • שמירה על כושר מוחי – כדי לשמר את היכולות המוחיות ולעכב את התהליך הניווני מומלץ לחולים לבצע פעילויות מוחיות כמו פתירת תשבצים, קריאת עיתונים ואפילו תחביבים כמו האזנה למוסיקה או שירה במקהלה. כל אלה משמרים לא רק את היכולת השכלית אלא גם את מצב הרוח והיכולות החברתיות.
  • שמירה על כושר גופני – פעילות גופנית מומלצת מאוד לחולי אלצהיימר, במיוחד אם זו פעילות שנעשית בחוץ כמו הליכה.
  • כלבים לטיפול באלצהיימר- הקשר עם הכלבים משפר את המיומנויות החברתיות וההתנהגותיות של החולים. הכלבים מעניקים חום ואהבה שכל כך נדרשים לאדם החולה.
  • טיפולים משלימים – ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה ועוד.

כמו כן, קיימים פתרונות דיור לחולי אלצהיימר, ביניהם: בית אבות סיעודי ובית אבות לתשושי נפש.

 

אולי יעניין אותך גם:

מחלקות סיעודיות בבתי אבות ובדיור מוגן: אילו שירותים הן מציעות? ולמי זה מתאים?

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715432

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר