העסקת עובד זר סיעודי

במדינת ישראל מועסקים כ-200 אלף עובדים זרים, כאשר כמחציתם נכנסו לארץ מתוקף אשרת עבודה, והאחרים, הגיעו לארץ באמצעות אשרת תייר. העובדים הזרים משמשים כשכירים בתחומי תעסוקה שונים כגון: חקלאות, בנייה וסיעוד, ותפקידם העיקרי הוא למלא אחר הצרכים הפיזיים והטכניים הנדרשים באותו התחום.

במאמר זה, נענה על שאלות נפוצות הנוגעות להעסקת עובד זר סיעודי בקרב הקשישים בארץ.

מיהו עובד זר סיעודי?

חוק העובדים הזרים מגדיר עובד זר כאדם שאינו אזרח או תושב, הנמצא בארץ לתקופה מוגבלת על מנת לבצע עבודה מסוימת. על מנת לשמש כשכיר עובד זר, יש לקבל היתר ואשרת עבודה ממשרד הפנים ומגופים נוספים בממשלה.

מהיכן מגיעים העובדים הזרים?

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ארצות המקור העיקריות של העובדים הזרים הינן פיליפינים, תאילנד, רומניה וסין. כמו כן, ישנם עובדים זרים המגיעים מהודו, נפאל, בולגריה, ארצות הברית ועוד.

למה יש צורך בעובד זר?

עובד זר מועסק במגוון תחומי תעסוקה במדינה. אחד התחומים העיקריים בהם ניתן למצוא לא מעט עובדים זרים, הוא תחום סיעוד. במסגרת תחום זה, מסייעים העובדים לקשישים אשר מתקשים בביצוע פעולות יום – יומיות כמו- אכילה, רחצה, החלפת בגדים, שכיבה, הליכה וכיוצא בזה. כמו כן, ישנם עובדים זרים הממלאים אחר הצרכים החברתיים והנפשיים של הקשישים בכך שהם משמשים להם כאוזן קשבת ומלווים אותם לאירועים ומפגשים חברתיים.

מי זכאי להעסיק עובד זר סיעודי?

ניתן להעסיק עובד זר רק באמצעות היתר עבודה המתקבל ממשרד התמ"ת. על מנת ליהנות מהעסקת עובד זר דרך הביטוח הלאומי, יש לעמוד במספר תנאים כמו: מבחן הכנסות, מגורים בבית הקשיש, מבחן ADL (מבחן הבודק את תפקודו של הקשיש) ועוד. קשיש אשר עומד בתנאים אלוף מוגדר תחת חוק סיעוד, וזכאי להשתתפות בשעות העבודה של העובד הזר.

מה נכלל במסגרת תפקידו של עובד זר סיעודי?

כאמור, תפקידו של העובד הזר הוא לסייע לקשיש לתפקד ולבצע את פעולות היום- יום. על פי החוק, אין לבקש מהעובד הזר לבצע עבודות משק בית, או לנצלו לצורך טיפול בבני המשפחה של הקשיש הסיעודי. אין לעשות זאת, אף, בתוספת תשלום. עבירה של העסקת עובד זר שאיננה כחוק, עשויה לגרור קנס כספי של עד 5,000 שקלים או אפילו כתב אישום (תלוי בחומרת העבירה).

מהן זכויותיו של העובד הזר?

העובד הזר, זכאי לתנאי העסקה מינימאליים, כפי שנקבע בחוק. על כן, זכאי הוא לתשלום משכורת מינימום, כולל שעות נוספות, ימי חופשה, ימי מחלה, הבראה, יום חופשי באמצע שבוע, תשלומי פנסיה, דמי כי, חופשות בחגים (לועזיים) ופיצויים.

כיצד מתבצעת העסקת עובד זר סיעודי?

בכדי להעסיק עובד זר, יש לעבור מספר שלבים: בשלב הראשון, על הקשיש או בני משפחתו להגיש בקשה להעסקת עובד זר דרך הביטוח הלאומי מטעם חוק סיעוד, או דרך שירותים מיוחדים לנכים (שר"מ). במקביל, יש להגיש בקשה יחד עם תשלום אגרה במשרד התמ"ת, על מנת לקבל היתר העסקה. עם אישורים אלו, יש לגשת אל אחת מחברות כוח האדם או חברות הסיעוד ולבקש העסקה של עובד זר אשר יתאים לצרכי הקשיש. חברת הסיעוד תפנה אל הקשיש עובד זר אשר נמצא בין עבודות או תבקש להזמין עובד זר דרך משרד הפנים.

כיצד יש לפעול לאחר הגעת העובד הזר לבית הקשיש?

לפני שמתחילה עבודתו של העובד הזר, חשוב לבצע הכנה מוקדמת הכוללת היכרות עם בני המשפחה, הסבר על תפקיד העובד בצורה מפורטת, תיאום ציפיות, השארת פרטי קשר וכן הלאה. כמו גן, יש לדאוג כי לעובד הזר ישנו חדר נוח ומאובזר, בו הוא יכול להתגורר בתקופת העסקתו.

כיצד יש לפעול במידה ולא מרוצים מעבודתו של העובד הזר?

חברת כוח האדם מאפשרת החלפה של העובד הזר במידת הצורך. על מנת לעשות זאת, על בני המשפחה לגשת אל חברת הכוח האדם ולבקש כי יחליפו עבורם את העובד הזר. במקביל, יש ליידע את העובד הזר על פיטוריו, ולספק לו שבועיים התראה מראש.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715432

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר