בית אבות לתשושי נפש

בתי אבות משמשים מסגרת דיור לקשישים עצמאיים, המסוגלים לתפקד בכוחות עצמם, או לקשישים שאיבדו את היכולת לתפקד ולפיכך זקוקים לסיוע ולטיפול צמוד. בתי אבות נחלקים למספר סוגים המובדלים זה מזה בהתאם לרמת התפקוד של הדיירים: בית אבות לעצמאיים, בית אבות סיעודי וכן בית אבות לתשוש נפש.

בהתאמה לעלייה בתוחלת החיים הקיימת כיום בעולם, כך גם עולה מספרם של קשישים תשושי הנפש הסובלים ממחלות כדוגמת מחלת האלצהיימר, חשוכת המרפא, ומחלות דמנטיות אחרות. ביחס ישיר והודות לפיתוחים רפואיים והתקדמות הרפואה, עולה גם פרק הזמן של חיים בצלן של מחלות אלו, הדורשות לרוב השגחה צמודה ופיקוח רפואי.

לעיתים אין זה כה קשה לקבל את ה"זקנה שקפצה על ההורה" גם אם זו מלווה בשינויים ונכויות פיזיות שונות. אך אין קשה יותר לילדים לצפות בהוריהם הקשישים סובלים מתהליכי הידרדרות במצבם השכלי, המערבים נזק מוחי והתנהגויות שונות, שהופכות את ההורה או את בני משפחתו לאנשים כמעט זרים האחד לשני.

מיהו קשיש תשוש נפש?

קשיש תשוש נפש הינו קשיש אשר אובחן על ידי רופא גריאטרי או על ידי פסיכיאטר כתשוש נפש הנזקק לסיוע בביצוע פעולות בסיסיות ויומיומית. קשיש זה סובל מבעיות בתפקוד המוחי וממוגבלויות קוגניטיביות כדוגמת; איבוד זיכרון, תפישה והתמצאות לקויה במרחב, חוסר שליטה במצבי רוח, בעיות שינה, פרנויה, חוסר עניין בסביבה, לעיתים ביטויי תוקפנות, פגיעה בשיפוט וכדומה.

תשישות נפש הינה מחלה פרוגרסיבית המתדרדרת עם הזמן, אולם התקדמותה שונה ואינה אחידה בין קשיש לקשיש. מבין המחלות הדמנטיות (שיטיון), מחלת האלצהיימר היא הנפוצה ביותר בקרב אוכלוסיית הקשישים, ולרוב החולים בה סובלים באופן ישיר או באופן עקיף מדיכאון הנלווה למחלה. למידע נוסף – בית אבות לתשושי נפש באתר מרכז מידע גיל הזהב מידע על אשפוז קשישים תשושי נפש באתר משרד הבריאות.

מחלקת תשושי נפש בבית אבות בן גוריון

מחלקת תשושי נפש בבן גוריון פועלת בפיקוח משרד הבריאות, מחויבת ברישיון ממנו ומשרתת קשישים הסובלים ממחלת האלצהיימר או משיטיון. במחלקת תשושי נפש, אנו מספקים מערכת שירותים נרחבת הכוללת הגנה על הקשיש, השגחה צמודה וסיפוק צרכיו המורכבים. בין היתר, אנו נעזרים בשיטות טיפול כדוגמת:  מוסיקה, אומנות, ריפוי בעיסוק ובכך אנו נותנים מענה הן לצרכים הפיזיים והן לצרכים הרגשיים והחברתיים של הקשישים תשושי הנפש.

אשפוז במחלקת תשושי נפש

בני המשפחה של הקשיש נאלצים כמובן גם הם להתמודד עם מצבים קשים וכואבים במיוחד. טרם האבחון והאשפוז נתקלות המשפחות בתחושות קשות של חוסר אונים, תסכול, פחד וחשש מתמיד ממה שעלול לקרות ליקיריהם באם יצאו בגפם וישוטטו ברחובות או ישכחו לבצע פעולות בטיחות בבית. כמובן, שעם קבלת סיוע חיצוני מאנשי מקצוע, מדובר גם בעלויות כלכליות כבדות היכולות להגיע לעד עשרות אלפי שקלים בחודש.

לפיכך, אבחון קשיש כתשוש נפש חשוב במיוחד ולעיתים קרובות אף משפר את היחסים בין הקשיש לבני משפחתו. על סמך כל אלו, מחלקת תשושי הנפש שלנו מתאימה את שירותיה לצרכיו של הקשיש ולרמת התפקוד שלו בצמוד לבני משפחתו, על מנת שיוכלו לשמור על קשר רציף וחיוני עימו.

מימון ועלויות

לרוב, המימון הינו פרטי. יחד עם זאת, במידה והקשיש או בני משפחתו אינם בעלי אמצעים ניתן לקבל ממשרד הבריאות "קוד אשפוז סיעודי" המאפשר קבלת סיוע ממשלתי במימון השהות במוסד על סמך בחינת קריטריונים שונים כדוגמת נכסים שיש ברשות הקשיש, הכנסות שלו ושל ילדיו, מקום פנוי במוסדות וקריטריונים נוספים. בני משפחתו של קשיש שאובחן כתשוש נפש ואושפז, זכאים להטבת מס בגין התשלומים אותם הם מעבירים לבית האבות או למחלקה בה הוא שוהה.

 

אולי יעניין אותך גם:

מחלקות סיעודיות בבתי אבות ובדיור מוגן: אילו שירותים הן מציעות? ולמי זה מתאים?

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715432

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר