זכותי להקלות מהמדינה – על זכויות קשישים

הצעת חוק חדשה שאושרה בסוף שנת 2010, מחייבת כל משרד ממשלתי או גוף ציבורי ליידע את הקשישים על זכויותיהם המגיעות להם על פי חוק. החוק, אשר נקרא לעת עתה "חוק היידוע" הועלה כאשר התברר כי קשישים רבים אינם מודעים להטבות ולזכויות המגיעות להם, ועל כן הם לא ממשים אותם, ומרגישים לעיתים תחושת קיפוח.

הצעת חוק זו, חשובה ככל שתהיה, עדיין לא עברה בקריאה בכנסת עקב התנגדויות שונות, כך שאנחנו חשים חובה להציג בפניכם את כלל הזכויות וההטבות להן זכאים הקשישים, בכדי שיוכלו הם לנצל אותם להנאתם. עוד בנושא – זכויות קשישים

זכותי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מספק לקשישים מענה משמעותי באמצעות קצבאות וגמלאות שונות כגון: קצבת זקנה, העומדת על 1,384 שקלים ליחיד ללא תוספות,  גמלת סיעוד לקשישים אשר עומדים במבחן התלות ובאה לידי ביטוי בשעות טיפול של עובד זר סיעודי ושורה של הטבות נוספות, קצבת שאירים, מענק חימום, קצבת נכות, מענק פטירה, הטבות לגמלאים ניצולי שואה, גמלת ניידות, סיוע מתנדבים, קבוצות תמיכה ועוד.

בנוסף מספק המוסד לביטוח לאומי שירות ייעוץ לקשיש המדריך את הקשיש לגבי זכויותיו. בכדי לקבל את הטבות הביטוח הלאומי, על הקשיש לעמוד בתנאים שונים, כגון: הגעתו לגיל פרישה, תשלום ביטוח לאומי כחוק ועמידה במבחן הכנסות.

למיצוי זכויות רפואיות ניתן לםנות לחברה כמו זכותי או לפנות לבד לאחד מסניפי ביטוח לאומי

קשישים רבים נמנעים ממיצוי זכויותיהם כתוצאה מחוסר מודעות וקשיים מהתמודדות עם המוסדות או קשיים בידיעת השפה העברית, או מתחושת גאווה המונעת מהם לבקש עזרה. זכותי (לחצו להגדרה) היא לא מילה גסה – הזכות לחיות חיים מלאים בגיל הזהב היא חובתה של החברה לאזרחיה הוותיקים.

זכויות קשישים במשרד הרווחה

תפקידו של משרד הרווחה הוא להגן על זכותו של הקשיש לחיות חיים מכובדים והגונים, ועל כן משרד הרווחה מספק לקשישים הטבות והנחות שונות המעוגנות על פי "חוק האזרחים הותיקים" (1989). במסגרת חוק זה, קשישים המגיעים לגל פרישה זכאים להנחות בתשלום הארנונה, התחבורה הציבורית, אגרת הטלוויזיה, דמי כניסה למופעים, מוזיאונים וגנים לאומיים, שימוש בחשמל, החזקת קו טלפון ועוד.

על מנת ליהנות מהטבות אלו, נשלח אל הקשיש "תעודת אזרח ותיק" אותה עליו להציג. משרד הרווחה מספק לקשישים הזקוקים לכך סיוע ברכישת ציוד, הסעות לטיפול רפואיים, חימום בחודשי החורף, השתתפות ברכישת מכשירים רפואיים, ליווי עובדים סוציאליים, גישה למועדוניות ופעילויות חברתיות, השתתפות בלימודי תעודה והדרכות, שהות במרכזי יום ועוד.

זכויות קשישים במשרד הבינוי והשיכון

מי שאין באפשרותו לממן את עלות שכר הדירה, יתכן ויהיה זכאי למענק סיוע לשכירת דירה בשוק הפרטי. בכדי להיות זכאי לסיוע זה, על הקשיש להגיע לגיל פרישה, להיות ללא דירה שבבעלותו, לעמוד במבחן הכנסות ולהיות זכאי לקצבת זקנה והשלמת הכנסה מטעם המוסד לביטוח לאומי.

זכויות קשישים בבתי החולים וקופות החולים

גם בקופות ובתי החולים המספקים מענה לקשישים כאשר הם חולים במחלות הזקנה השונות, הקשישים זכאים להטבות ושירותים מיוחדים, כגון: מערך תמיכה נפשית ופיזית המופעל על ידי בעלי מקצוע כמו עובדים סוציאליים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פסיכולוגים, פסיכוגריאטרים ועוד. בין השאר מפעילים בתי החולים מחלקה גריאטרית לרווחת הקשישים.

בקופות החולים יוכלו ליהנות הקשישים ממגוון הטבות המיודעות להם כגון: התייעצות עם רופאים מומחים, טיפול פסיכולוגי אישי או משפחתי, הנחה ברכישת מכשירי שמיעה, התעמלות שיקומית, סדנאות לאורח חיים בריא, בדיקות מעבדה עד הבית ועוד.

כמו כן, במסגרת "חוק אזרחים ותיקים", הקשישים זכאים לקנות תרופות שהינם בסל הבריאות בשיעור 50% מערכם. האגף לבריאות השן של משרד הבריאות, מפעיל גם הוא מרכזים בהם יכולים ליהנות הקשישים מטיפולי שיניים בעלות מופחתת.

זכויות קשישים בחברות הביטוח והבנקים

הוצאות המחיה והמגורים של הקשישים, גדולות ליחסית להכנסה שלהם מהפנסיה וקצבאות הביטוח הלאומי, ועל כן, מספקים חברות הביטוח והבנקים מגוון זכאויות לקשישים כגון: משכנתא הפוכה, ביטוח סיעודי, ביטוח שאירים ועוד. כמו כן, במרבית הבנקים, זכאים הקשישים להנחה בעמלות ובדמי ניהול החשבון.

זכותי וזכויותי במס הכנסה

קשישים אשר סובלים ממחלות כרוניות כגון פרקינסון, אלצהיימר, דמנציה, חירשות וכדומה, זכאים להקלות מס בשיעור של עד 35%. הקלת המס ניתנת לאחר הגשת מסמכים מתאימים.

זכויות נוספות, המעוגנות בספר החוקים עומדות לזכות הקשישים. להרחבה: חוקים להגנת הקשישים

לחברת זכותי לחצו כאן

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715432

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר