חוקים להגנת הקשישים

כעם אשר כנר לרגליו עומדים הפסוקים "והדרת פני זקן" ו-"לפני שיבה תקום", יש לנו מחויבות עמוקה ושורשית להגן על קרובינו הקשישים בכל צורה ובכל דרך, על מנת להשיב להם, ולו במקצת את מה שנתנו לנו הם, עת היו צעירים. במדינת ישראל, מחויבות זו מעוגנת בכנסת ובאה לידי ביטוי במבחר חוקים והצעות חוק. במאמר זה נסקור את העיקרים שבהם.

חוק האזרחים הותיקים (1989)

על פי חוק האזרחים הותיקים התש"ן (1989), מוגדר כי כל אזרח ותיק שהגיע לגיל פרישה זכאי להטבות והנחות בתחומים שונים כגון: אגרת הטלוויזיה, ארנונה ומיסים, דמי נסיעה באוטובוסים, דמי כניסה לגנים לאומיים, תערוכות ומופעים ושירותים רפואיים.

ההנחות וההטבות עומדים על 25% עד 100% מהסכום הנדרש, כך למשל, קשישים זכאים לשלם רק 50% מערך אגרת הטלוויזיה, דמי הנסיעה בתחבורה הציבורית ודמי הכניסה למופעים וגנים לאומיים. כמו כן, זכאים הם לשיעור הנחה דומה בעת קניית תרופות שנמצאות בסל הבריאות.

הנחת הארנונה נקבעת על פי קריטריונים שונים, כך למשל, קשיש אשר מוגדר כאזרח ותיק, אך רמת ההכנסה שלו סבירה והוא אינו זכאי להטבות הביטוח הלאומי, נהנה מהנחה של 25% מערך הארנונה. יחד עם זאת, קשיש אשר זכאי לגמלת הכנסה מטעם הביטוח הלאומי, נהנה מ-100% הנחה על הארנונה.

על מנת לממש הטבות אלו, על הקשיש להחזיק תעודת אזרח ותיק, הנשלחת אליו באופן אוטומטי עם הגיעו לגיל פרישה.

חוק ביטוח לאומי- זכאות לגמלת סיעוד (1995)

על פי חוק הביטוח הלאומי, קשישים אשר הגיעו לגיל פרישה, מתגוררים בביתם, עומדים במבחן הכנסות ובמבחן התלות כפי שהגדיר המוסד לביטוח לאומי, זכאים לגמלת סיעוד. גמלת הסיעוד מתבטאת בזכאות לשעות עבודה של מטפלים ועובדים זרים, שתפקידם לסייע לקשישים בתפקוד היומיומי ובביצוע פעולות שגרתיות כגון: אכילה, החלפת בגדים, רחצה, ניידות וכן הלאה. מתוקף גמלת הסיעוד זכאים הקשישים גם לשירותי מכבסה, שהות במרכז יום לקשישים, אספקת מוצרי ספיגה והשתתפות בעלות לחצן מצוקה.

חוק הגנה על חוסים (1996)

למרות שחוק זה לא מתייחס ספציפית לקשישים, נכנסים אלו תחת הגדרת המושג "חוסים". על פי חוק זה, בני משפחתו של הקשיש, או האפוטרופוס שהתמנה לטפל בקשיש, מחויבים לדווח על כל חשד להתעללות בקשיש. אם הקשיש נמצא בסיכון, ואין האחראים על כך מדווחים ודואגים לו הם יואשמו בפלילים וייענשו בהתאם. במסגרת חוק זה מוזכר כי פקיד הסעד יכול לכפות על הקשיש במידת הצורך טיפול רפואי או נפשי גם נגד רצונו ונגד רצונם של האחראים עליו.

חובת הדיווח על התעללות בקשישים קיימת גם על אדם שאינו קרוב המשפחה שלהם. חובה זו מוגדרת תחת חוק העונשין.

חוק למניעת אלימות במשפחה (1991)

בהמשך לחוק הגנה על חוסים, החוק למניעת אלימות במשפחה מאשר כי יש להרחיק כל בן משפחה אשר מתעלל ופוגע בקשיש. במקרה של אלימות כלפי הקשיש, ניתן אף לקבל צו הרחקה במקרה של אדם המתעלל בקשיש ושאינו בן משפחה, זאת במסגרת ה"חוק למניעת הטרדה מאיימת" (2001).

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (1962)

חוק זה נחקק במטרה להגן על הקשישים מפני ניצול כלכלי. על פי חוק זה, קשישים אשר אינם מסוגלים לסדר את ענייניהם הכספיים והרפואיים מבחינה משפטית, זכאים לאפוטרופוס אשר יעשה זאת עבורם. מינוי האפוטרופוס נעשה על ידי העובדים הסוציאליים המטפלים בקשיש. מלבד מינוי האפוטרופוס, תפקידם הוא גם לעקוב אחר התנהלותו.

חוק הפיקוח על המעונות (1965)

על פי חוק זה, כל מסגרת דיור המספקת מגורים לקשישים, צריכה לעמוד במספר תנאים שמטרתם להגן על הקשיש ולספק לו תנאי מחיה נוחים ומכבדים. בחוק זה, למשל, מוגדרת חובת הרישיון של בתי האבות על ידי משרד העבודה והרווחה ומוגדרים תנאי המגורים הבסיסיים להם זכאים הקשישים. כמו כן, מוגדרות מערכות הפיקוח האחראיות על התנהלותם התקינה של מסדרות הדיוק לקשישים.

הצעות חוק לקשישים

תפקידם של נציגנו בכנסת עדיין לא הסתיים ועל כן, מדי פעם בפעם מועלות הצעות חוק חדשות שתפקידם להגן על הקשישים, בין הצעות אלו, למשל נמנות הצעת חוק להגנת קשישים מהתקשרויות רפואיות ארוכות טווח, הצעת חוק ל20 שנות מאסר לתוקפי קשישים, הצעות חוק בריאות שיניים לקשישים, הצעת חוק תשלום מע"מ בשיעור שיעור אפס לבית אבות, הצעת חוק המחייבת את המשרדים הממשלתיים והגופים הציבוריים ליידע את הקשישים על זכויותיהם וכן הלאה.

על הגדרת מקרה סיעודי על פי חברות הביטוח

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

על בחירה בין מטפל סיעודי בבית לבין מעבר לחיים בבית אבות: שיקולים לכאו ולכאן

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715432

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר