על ההתלבטות בין מעבר אל בית אבות או העסקת מטפל סיעודי ביתי

הטיפול הסיעודי הוא הכול חוץ ממותרות עבור אנשים הזקוקים לו. כאשר האדם מקבל סיוע בביצוע פעולות חשובות בשגרת היום-יום,על בחירה בין מטפל סיעודי ביתי או מעבר לחיים בבית אבות כולל פעולות שהיו בעבר בסיסיות אך עקב מצבו הנוכחי הופכות לבלתי אפשריות, חייו יכולים להשתנות מן הקצה אל הקצה. וזה עוד בלי להתייחס להשגחה של המטפל על אותו אדם, השגחה שמוכיחה עצמה לא פעם כמצילת חיים.

אבל מהי הדרך הטובה ביותר לקבל את הטיפול הסיעודי? האם כדאי לבחור במטפל סיעודי ביתי, או לחלופין באופציה של מעבר אל בית אבות סיעודי מותאם? במאמר הבא ננסה לספק לכם את התשובה לשאלות אלה ואחרות.

מתי כדאי לשקול העסקת מטפלים סיעודיים?

את הסקירה אנחנו מתחילים עם האפשרות של האדם המבוגר לשמור על מקום המגורים שלו – ולקבל בו את הטיפול הסיעודי לו הוא זקוק. מצד אחד, יש שיצביעו על יתרון מסוים הנובע מכך שהאדם שומר על מקום המגורים שהתרגל אליו, בתקופה בה שינויים עלולים להיראות מאיימים.

מן העבר השני של המשוואה, ממש לא בטוח שאותו מקום מגורים הוא האופציה העדיפה עבור אותו אדם. אסור לשכוח שבבתים פרטיים אי אפשר לקבל את השירותים המוצעים בבתי האבות, למשל מענה רפואי או פרה רפואי, סיוע סוציאלי במידת הצורך ועוד. המטפל הסיעודי יכול להיות מצוין בתפקיד שלו, אבל הוא לא רופא, אחות ובטח שלא קוסם.

סכנה אחרת, שמשמעותית במיוחד בגיל הזה, היא סכנת הבדידות. עבור מבוגרים רבים עצם המעבר למקום בו הם יכולים לחיות בחברת בני גילם, להבדיל מהסביבה הביתית בה הם עלולים להיות בגפם, הוא עצום. לכך ניתן להוסיף קשיי תקשורת אפשריים עם המטפל הסיעודי, הנובעים מכך שרבים מהמטפלים הסיעודיים הפועלים בישראל הם למעשה עובדים זרים סיעודיים, בעלי חוסר יכולת או יכולת מינימלית לתקשר בעברית.

מה הם היתרונות בבית אבות סיעודי?

בישראל פועלים מספר לא מבוטל של בתי אבות, המהווים כתובת מצוינת לאנשים אשר יכולת התפקוד שלהם נפגעה עם השנים. חשוב לוודא כמובן שבבית האבות המיועד יש מחלקה בה יכול האדם המבוגר לשהות, על פי ההגדרה שהוא משתייך אליה (עצמאי, תשוש, תשוש נפש, סיעודי או סיעודי מורכב/שיקומי). בדרך זו אפשר להבטיח שלבית האבות יהיה את המענה הראוי להעניק לאותו אדם מבחינת כוח האדם הפועל בבית האבות ומכלול השירותים המוצעים בו לדיירים.

בית אבות סיעודי הוא כאמור המקום בו אפשר לקבל את כל השירותים להם האדם המבוגר זקוק תחת קורת גג אחת. זהו יתרון עצום על רקע העובדה שרבים מבני גיל הזהב (ועל אחת כמה וכמה אלו מביניהם המוגדרים כסיעודיים במידה כזו או אחרת) אינם יכולים להתנייד בצורה ראויה בכוחות עצמם, אפילו בעזרת המטפל הסיעודי. אם יש מקום אחד בו הם יכולים לעבור בדיקות, לקבל טיפולים רפואיים ותרופות, או ליהנות משירותי פיזיותרפיה או ריפוי בעיסק, מה טוב.

לכך ניתן להוסיף כמובן את העובדה שהאדם המבוגר נהנה בבתי האבות מחברה נעימה של אנשים בני גילו, ופעמים רבות אנשים בעלי רמה תפקודית דומה פחות או יותר. יש אנשים אשר עבורם השהות בבית האבות, עם כל החברה הנעימה והפעילויות המוצעות לשעות הפנאי (חוגים, הרצאות, מופעי תרבות וכן הלאה), היא אחת התקופות הנעימות ביותר בחיים.

איך מקבלים את ההחלטה?

בכל מקרה, מומלץ לסקור היטב את מכלול האפשרויות שעומדות עבור האדם המבוגר ומשפחתו, במטרה למצוא את זו הקולעת בצורה המלאה ביותר לצרכים ולדרישות שלו. מומלץ לבקר בבתי אבות פוטנציאליים ולשוחח עם צוות העובדים והדיירים בהם.

סוגיית התשלום משמעותית אף היא, כאשר החדשות הטובות הן שגם במקרה של בית אבות וגם במקרה של טיפול סיעודי ביתי ניתן בלא מעט מצבים לקבל סבסוד והטבות מגורמים שונים בישראל (קראו על: זכויות קשישים). הכלל המנחה הוא שככל שרמת התפקוד של האדם היא נמוכה יותר, כך הזכויות שהוא עשוי להיות זכאי להן משמעותיות ורחבות היקף.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715432

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר